سامان سلیمانی دوشنبه 2 اسفند 1395 12:34 ب.ظ نظرات ()

با کارت ویزیت خوب، برندسازی کنید

خیلی از مدیران کسب وکارهای نوپا یا حتی باسابقه در ایران، هنوز کارت ویزیت را یک لوگو و یک آدرس و شماره تلفن می دانند. این موضوع تنها به کارت ویزیت مربوط نیست، بلکه بسیاری از فرآیندهای کسب وکار در کشور ما به طور تخصصی ارزیابی نمی شود و به جرات می توان گفت بسیاری از خدمات  مشاوره تحت عنوان مشاور فروش و بازاریابی، عملا برای کسب و کارها بهینه شده نیستند. در نتیجه بعد از مدت ها تلاش و اقدام، این سوال مطرح می شود: چرا فروش مان خوب نیست؟

یکی از امتیازهای مهم کارت ویزیت، کمک به برندسازی شما و افزایش فروش است. نفس تبلیغ هنوز برای بسیاری یعنی دروغ و کلاهبرداری! در این شرایط باید چه کار کرد؟ نباید از تبلیغ یا کارت ویزیت و سایر رسانه های ارتباطی استفاده کرد؟

زمینه سازی و ایجاد اعتماد، یک مرحله قبل از تبلیغ موفق است؛ پس چطور این اعتمادسازی و زمینه سازی انجام شود؟

کارت ویزیت خوب یکی از ابزارهای تضمین کننده فروش پایدار شما است، چون سبب می شود بهتر دیده شوید. فروش پایدار از ارائه عالی شما در کارت ویزیت نشأت می گیرد. در ارائه محتوا در کارت ویزیت، به مهندسی تحلیلی آن توجه کنید؛ به عنوان مثال یک کارت ویزیت خوب با یک نگاه خلاقانه توسط یک مدیر یا مشاور متخصص، می تواند نحوه انتخاب درست را به مخاطبان خود یاد بدهد؛ زیرا مردم به کارت ویزیتی که حاوی آموزش باشد، می توانند اعتماد کنند.

شاید در اینجا این پرسش توسط برخی مطرح شود که منظور نویسنده از نگاه خلاقانه چیست؟ در پاسخ این پرسش، می توانیم به رسم اجتماعی بسیار متداول در تمامی جوامع اشاره کنیم؛ دست دادن. افراد در دوره باستان دست می دادند که نشان دهند خنجری در آستین ندارند، تا اینکه نوع دست دادن تغییراتی کرد که امروز شاهد آن هستیم؛ روشی برای سلام و احوالپرسی و ارتباط بهتر و صمیمانه تر.

در اینجا نحوه ارتباط مطرح می شود؛ دست دادن ما برای سلطه جویی است یا سلطه پذیری؟ دست دادن ما حس تساوی را به طرف مقابل منتقل می کند یا ناعادلانه بودن را؟

کارت ویزیت خوب نیز دقیقا همین گونه است. ما نباید کارت ویزیتی طراحی کنیم که بر مشتری فشار وارد کند یا این احساس به او دست بدهد که چون ما کالا و خدمات داریم، مشتری چاره ای جز خرید از ما ندارد! اگر در جایی توصیه می کنند کارت ویزیت شما عمودی باشد، دقت کنید آیا به سوالاتی که در بالا اشاره شد، جواب داده اید؟

آیا عمودی بودن، کارت ویزیت شما را به یک کاتالوگ برای انتقال بهتر اطلاعات محصول یا خدمات به مشتریان احتمالی ترغیب می کند؟ کارت ویزیت با درآمد کسب و کار در ارتباط است، بنابراین نباید در هزینه برای آن احتیاط یا صرفه جویی بی جهت کرد. شاید هزینه یک کارت ویزیت به خاطر کیفیت بهتر کمی گران شود، اما مطمئن باشید ارزشش را دارد.